vrijdag 12 oktober 2012

TWLOHA: depressie, eetstoornissen, zelfverminking en verslaving.



To Write Love on Her Arms is een interreligieuze, Amerikaanse non-profit organisatie die opkomt voor mensen die worstelen met verslaving, depressie, zelfverwonding en zelfmoordgedachten en tegelijk ook investeren in directe behandeling en herstel. Gevestigd in Melbourne, Florida, wil To Write Love on Her Arms mensen in contact brengen met behandelcentra, websites, boeken, steungroepen, en andere middelen. To Write Love on Her Arms moedigt mensen ook aan om eerlijke gesprekken over deze zaken te hebben, en om te leven in gemeenschap en deze problemen samen aan te pakken. Ik vond het wel interessant om over iets anders te schrijven dan het oppervlakkige. Je bent pas gelukkig als je vanbinnen gelukkig bent. 

Ik ontdekte TWLOHA ongeveer 5 jaar geleden. Toen plotseling dacht ik er nog eens aan. Ken je het moment dat je diep aan het nadenken bent en ineens herinner je allemaal dingen van de voorbije jaren, waar je in geen tijden meer aan gedacht had? Zo een moment dus. Ik ging terug op zoek naar de website, en ik moet zeggen: ik vind het wel een goed initiatief. Mensen met depressie, een eetstoornis, mensen die zichzelf verminken of verslaafd zijn: ze verdienen de aandacht en de hoop om terug een stabiel leven te leiden. Langs de andere kant vind ik het nogal Amerikaans. Niet iedereen kan zomaar makkelijk "opgelost" worden. Psychische stoornissen heb je voor gans je leven. Neem nu bijvoorbeeld een eetstoornis: er zijn periodes waarin deze echt erg is en bijna levensbedreigend. Daarna gaan mensen naar een instelling en na zoveel maand bereiken ze een gezonder gewicht en hocus pocus pats: ze zijn genezen! Is niet zo dus. Je hele leven lang zal je problemen hebben met voeding. Je zal stabielere periodes hebben, maar ook momenten waarop je het moeilijk hebt, misschien zal je zelfs hervallen (relapse). Klinkt misschien negatief, maar het is echt ook zo. Natuurlijk kan je met een psychologische ziekte leren omgaan en natuurlijk kan je afkicken van eender welke drugs.

Ik vind het een heel goed initiatief dat TWLOHA mensen terug op het rechte pad brengen, maar de ongelooflijke succesverhalen van: "toen was ik van mijn depressie af en alles was prachtig en ik leefde nog lang en gelukkig", geloof ik niet. Na zo een stoornis verander je en het verandert je leven.

Ik moest dit even kwijt :). Als student Psychologie vind ik ook dat de termen bipolair en depri te vaak gebruikt worden, maar ik kan hier uren over door praten, dus ik ga nu maar stoppen haha. Hopelijk vonden jullie het een beetje interessant en voor de duidelijkheid: ik vind het een goed initiatief, TWLOHA. Het is alleen nogal Amerikaans. Wat vinden jullie? :) Laat het achter bij de comments! Oh en dit is de officiƫle website, als jullie een kijkje willen nemen.

Liefs, V.♥

Geen opmerkingen:

Een reactie posten