donderdag 11 oktober 2012

Twijfelen aan jezelf...



Ben ik wel goed genoeg? Ben ik normaal? Het zijn vragen die we ons wel allemaal eens afvragen. Niemand is perfect en iedereen twijfelt aan zichzelf, ook al beweren sommigen anders. In deze post lees je hoe je die zelftwijfel kan tegenwerken.

Durf achterom kijken naar je vorige successen. 
Iemand die nooit iets goed gedaan heeft, bestaat niet. Het is je vorige keer toch gelukt, dus waarom zou het nu niet lukken? Onthoud dat je niet alleen bent. Je bent omringt door mensen die je willen helpen. Misschien wil je dit niet altijd inzien als het slecht gaat, maar ze zijn er en je kan hen om raad en hulp vragen. Denk na over je leven en zeg tegen jezelf: "kijk dit heb ik gedaan, en dat kan ik zeker ook doen in de toekomst!"

Iedereen maakt fouten.
Het is geen zonde om fouten te maken. Je kan eruit leren en het de volgende keer beter doen. Als iets niet duidelijk is, stel vragen. Als je goed weet wat je te doen staat, zal je minder aan jezelf twijfelen. 

Hoe zou iemand anders omgaan met de situatie?
In een situatie van zelftwijfel gaan we denken over hoe iemand anders je probleem zou oplossen. Dit is niet hetzelfde als je vergelijken met anderen! Als iemand anders het kan, kan jij het toch ook?

Laat je verwachtingen los.
Moeilijk, maar het lukt. Denk niet: "die presentatie van me gaat een flop zijn", want dan is de kans groot dat het ook zo is. Wacht af, doe je best, en oordeel daarna over hoe goed je het gedaan hebt. Door je verwachtingen los te laten, geef je jezelf ademruimte en kan je tot rust komen. 



Ga om met de juiste mensen.
Er zijn mensen die om je geven: omring je met deze mensen. Heb je een vriendin die je altijd afbreekt op de één of andere manier? Tijd om haar uit je leven te bannen. Ze zal je toch niet gelukkig maken. Als je jezelf omringt met mensen die altijd blij zijn en je af en toe ook eens een complimentje durven geven, zal je zelf gelukkiger worden en natuurlijk veel minder twijfelen aan jezelf. Iedereen heeft wel vrienden die ze bij nader inzien liever kwijt dan rijk zijn, daarom zijn het geen echte vrienden.




Stop met jezelf te vergelijken met anderen!
Dit is echt belangrijk. Je moet leren inzien dat je uniek bent. Je hoeft helemaal niet te praten, te lopen, jezelf te kleden of te gedragen als iemand anders. Jij bent wie je bent. Heb je zin om rond te lopen in een roze jogging over straat? Als het je gelukkig maakt, waarom zou je het dan niet doen? Die rare blikken vallen te verwaarlozen. Mensen vergeten snel. 

Gewoon doen!
Soms heb ik echt geen zin om te twijfelen. Klinkt misschien raar, maar ik voel me dan onzeker maar wil er gewoon niet aan beginnen om mezelf allerlei twijfels aan te praten. Er is dan precies een stemmetje in mijn hoofd: gewoon doen! Het werkt echt als je niet nadenkt en gewoon doet wat je moet doen. Je ziet achteraf wel dat het beter is gegaan dan dat je verwachtte.

Ik hoop dat deze tips een beetje geholpen hebben :). Het is helemaal niet simpel om te stoppen met twijfelen aan jezelf, maar je kan er wel aan werken. Wat vinden jullie? Laat het achter bij de comments!

Liefs, V.♥

1 opmerking: