maandag 8 oktober 2012

Let's get fruity!



Ik hou van fruit! Sommige zijn lekker zoet andere dan weer wat zuurder, maar bovenal: ze bevatten veel vitaminen en water. In deze post schrijf ik over welke voordelen fruit eten heeft. Hou je klaar voor deze fruity-spam!


Kiwi: deze bevatten meer vitamine C dan veel andere fruitsoorten en zijn een goede kaliumbron. 

Ideaal om je weerstand te verhogen!

Banaan: een goede bron voor vitaminen (vooral A, B1, B2 en C) en kalium. Bananen worden ook aangeraden voor wie last heeft van diarree, maar dat zou enkel werken met de onrijpe, groene, kookbanaan. 

Appel: vitaminen (B en C). 

Framboos: vitamine E (anti-oxidant), kalium, calcium, maar ook magnesium en ijzer.
Daarnaast zitten in een framboos natuurlijk ook vitamine C en vezels, die goed zijn voor de spijsvertering.

Kers: donkere kersen bevatten meer ijzer, magnesium en kalium dan lichte soorten,  maar alle soorten zijn een goede bron van silicum en provitamine A (caroteen). Waarschijnlijk helpen zwarte kersen bij het voorkomen van tandsteen.


Sinaasappel: het zoete sap is rijk aan vitaminen B-complex en C, bioflavono├»den, fosfor, zink en natuurlijke suikers. Het is ook goed voor mensen met een zwak hart en bevat stoffen die de bloedvaten versterken.

Aardbei: een zomervrucht die boordevol antioxidanten zit. 
De aardbei is rijk aan vitamine C, een antioxidant die bijdraagt tot gezondere botten, tanden en tandvlees. Verder bevordert deze vitamine de opname van ijzer en versterkt het de immuniteit. 8 aardbeien van gemiddelde grootte bevatten meer vitamine C dan een sinaasappel.

Druiven: leveren op zeer korte termijn bruikbare energie. Ze bevatten ook veel organische zuren en vitamines uit de B groep van de vitaminen. Het gaat hierbij om de vitaminen B1, B2, B3, B4, B5 en B6. Ook vitamine B8 en B9 komen in druiven voor. 

Bosbessen: vergeleken met 40 andere soorten fruit en groenten zou een portie bosbessen volgens een Amerikaans onderzoek de meeste 'antioxidant power' hebben. Deze 'power' heeft ons lichaam nodig in onze strijd tegen veroudering, kanker en hartziektes. Bosbessen bevatten zeer veel vitamine C, vitamine A, B, mineralen en spoorelementen.




Watereloen: meloenen helpen tegen stress.
Meloen bevat namelijk het antioxidant superoxide dismutase,
dat zorgt voor de afname van symptomen van stress en uitputting. 

Kokosnoot: veel vitaminen, antioxidanten en mineralen.
Kokosnoot is rijk aan vezels.


Nu heb ik echt wel zin in fruit!
Mijn favorieten zijn aardbeiden, jammie :).
En bij jullie? Laat het achter bij de comments!

Liefs, V.♥

Bron: Google.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten