zaterdag 6 oktober 2012

Lopen voor je lijn!



Lopen vond ik altijd al verschrikkelijk. Het is één groot gevecht met mijn gedachten: "kom stop maar je bent moe - nee niet opgeven! - stop maar waarom loop je eigenlijk? - durf niet op te geven!" Onlangs ontdekte ik dat lopen echt wel een uitlaatklep kan zijn. Overtuig jezelf door deze post te lezen!

Een paar kilootjes af...
Sporten gecombineerd met evenwichtige, gezonde voeding is ideaal om een paar kilootjes te verliezen. Kijk eens naar lopers op tv: allemaal slanke mensen. 

Hoe begin je eraan?
Maak een plan voor jezelf. Ga aan de slag met leuke kleurtjes zodanig dat je de moed erin houdt. Je moet echt niet beginnen met een half uur lopen aan een stuk. Start met 10 minuten de eerste week, daarna 15 minuten de tweede week. Als je start met lopen moet je toch minstens een dag tussen iedere loopbeurt laten. Je lichaam is niet gewoon van te lopen, dus het heeft eventjes meer tijd nodig om te herstellen dan een regelmatige loper. Zorg ervoor dat je een persoonlijk schema hebt dat volgens jou redelijk en haalbaar is. Als je bij de eerste keer de 10 minuten uitloopt, dan mag je trots zijn op jezelf en heb je terug moed voor de volgende keer.

Happy running!
Lopen (of sport in het algemeen) maakt je blij en gelukkig. Door de inspanning geven je hersenen endorfines vrij en die maken je gelukkig. Je zal dit merken nadat je gelopen hebt en op termijn zal je een gelukkiger mens worden, minder moeite hebben om op te staan en gewoon over het algemeen meer energie hebben!




Water
Vergeet niet om genoeg water te drinken, zo blijf je gehydrateerd. Als je lichaam in een toestand van dehydratie terecht komt, dan kan je soms hevige kramp krijgen.








Outfits
Zorg vooral voor een makkelijke outfit. Als je moet friemelen aan je kleren tijdens het lopen, dan kost dit energie. Meisjes: draag een goede sportbeha! Dit is zeer belangrijk. Sommige onderzoeken beweren dat je van regelmatig lopen en geen goede ondersteunende bh, meer kans hebt op borstkanker. Niets is echt bewezen in grootschalig onderzoek, but it's better to be safe than sorry! Ik kocht er eentje van Nike, waar ik €60 voor betaalde *slik*. Maar het is een bh voor paardrijden en hardlopen, dus voor sport met een zeer hoge impact. Zorg ook voor goede loopschoenen!


Muziek
Zoek de meest motiverende muziek op met een goed ritme. Ik voel me echt onoverwinnelijk als mijn favoriete liedjes spelen als ik aan het lopen ben. Mijn hersenen schreeuwen dan: nee, stop je kan niet meer! Maar natuurlijk kan je nog verder gaan. Je lichaam gaat in een toestand van paniek, omdat je hart meer bloed nodig heeft. Dit herstelt zich vanzelf: je zal zien dat je het misschien na 5 minuten extra moeilijk krijgt, maar als je blijft lopen, komt het vanzelf goed en merk je bijvoorbeeld na minuut nummer 8: hé, nu gaat het precies terug beter?!





Boos en gefrustreerd
Als je een negatieve dag hebt gehad, zie ik lopen als een uitlaatklep. Hoofd leeg, benen klaar en gewoon gaan. Aan niets denken en al je frustratie omzetten in energie om te lopen. Je zal je beter voelen daarna!

Zo, ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren ;). 
Lopen jullie regelmatig of heb je er een bloedhekel aan?
Laat het achter bij de comments, ik ben benieuwd! 

Liefs, V.♥

Geen opmerkingen:

Een reactie posten