zaterdag 29 september 2012

Slaap jij voldoende?










Slapen is voor mij echt een vorm van zelfdiscipline. Ik heb het er soms heel erg moeilijk mee en dan haat ik mezelf de dag daarna omdat ik me zo moe en suf voel. Komt het scenario je bekent voor? Hier lees je hoe je beter en makkelijker kan slapen, en hoeveel je moet slapen.

Stop met (veel te) eten na 19u.
Als je natuurlijk echt veel honger hebt, kan je iets kleins eten, maar skip voedsel met extra veel suiker of vet. De suiker zal ervoor zorgen dat je minder goed kan slapen, omdat het je hyper maakt. Het vet zal zorgen voor een overvol gevoel en als je daarna in je bed kruipt, zal je eten slechter verteren. 

Drink een uur voordat je naar bed gaat, niet als je net in je bed stapt. 
Als ik 5 minuten voor ik ga slapen nog een glas water drink, dan word ik sowieso wakker in het midden van de nacht (of vroeger), met een volle blaas! Zo irritant als je dan begint na te denken aan dingen die je nog moet doen, en dan kan je geen slaap meer vatten of wordt het extra moeilijk om terug in slaap te geraken. 




Drink een night time tea.
Je kan altijd een theetje drinken (opnieuw minstens een uur voordat je gaat slapen om volle blazen 's nachts te vermijden). Goeie nachtthee is onder andere kamille thee of organische lavendel thee. Vanille + kaneel thee kan je ook drinken, heb ik nooit geprobeerd, maar het klinkt zo lekker!



Hoe lang moet je nu slapen?
Te lang slapen is niet goed: dit leidt tot obesitas of depressie. Te kort slapen is ook niet goed: dit leidt tot hartkwaaltjes. Studies tonen aan dat mensen die slapen tussen de 6,5 uur en 7,5 uur per nacht, het langst leven. Ik zou het toch houden op een 8 uur per nacht want na bijvoorbeeld 6,5 ben ik echt nog wel moe en totaal niet uitgerust. Het hangt denk ik ook af van wat je de dag ervoor gedaan hebt. Heb je de ganse dag in de zetel gehangen of heb je een dag in de tuin gewerkt?


Zorg dat je slaapkamer er ordelijk bijligt.
Een ordelijke kamer straalt rust uit. Het is aangetoond dat je minder goed slaapt in een rommelige kamer. Er is precies teveel "ruis" die je wakker houdt, doordat je zoveel dingen ziet voordat je gaat slapen. Door teveel voorwerpen te zien, ga je deze associƫren met taken die je nog moet doen, en dat is niet de moment als je net wil gaan slapen. Steek dus alles netjes in de kast, zodat je zonder zorgen je bed inkruipt.


Lees een boek!
Als je een twintigtal minuutjes vroeger naar bed gaat, kan je nog eventjes lezen. Door te lezen worden onze ogen moe, en zo kunnen we beter in slaap vallen. Als je nu net een horror of thriller aan het lezen bent... Dan kan het wel eens andersom zijn :).

Zorg dat het stil en donker is.
Met je raam open slapen is gezond omdat je dan frisse lucht krijgt. Ik slaap ook beter als het raam open staat, maar als die verdomde haan om 5u groot lawaai begint te maken, dan heb ik het ook wel gehad. 
Zorg er ook voor dat het donker is. Doordat het donker wordt, maken onze hersenen melatonine aan, waardoor we slaperig worden. Als je dus het licht van de straat laat binnenvallen, kan je moeilijker slapen en slaap je minder diep.

Zo, dit zijn mijn tips :). Er zijn er vast nog wel veel meer, maar ik vind deze de belangrijkste.
Slapen jullie voldoende/goed?

Liefs, V.♥


De foto's heb ik van Google.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten